Z przyjemnością informujemy o zakończeniu i podsumowaniu II edycji międzywydziałowych interprofesjonalnych zajęć z udziałem studentów kierunków Lekarskiego i Farmacji, w ramach pilotażowego fakultetu pt. Jak skutecznie zapobiegać błędom lekowym – czas na rewizję modelu współpracy lekarz-farmaceuta.
Ich celem jest wypracowanie modelu współpracy lekarz-farmaceuta w procesie opieki nad pacjentem poprzez:
- zapoznanie się z aktualnie wdrażanymi do aptek ogólnodostępnych serwisami farmaceutycznymi
- wzajemne poznanie swoich kompetencji oraz oczekiwań
- nabycie umiejętności efektywnego komunikowania się i pracy w zespole interprofesjonalnym
- zapoznanie się z nowoczesnymi narzędziami służącymi cyfryzacji dokumentacji medycznej
- wspólną analizę przypadków klinicznych i optymalizacji farmakoterapii
- wspólne rozwiązywanie problemów lekowych na podstawie odegranych scenariuszy i przygotowanie raportu dla lekarza z rekomendacjami farmaceutycznymi na bazie prowadzonych w aptece serwisów.
Zajęcia prowadzone były w zespołach mieszanych (przyszły lekarz-farmaceuta) przez pracowników Katedry Biofarmacji, Centrum Edukacji Medycznej oraz Kliniki Chorób Wewnętrznych i Diabetologii. Miały głównie charakter warsztatów symulacyjnych, również z udziałem symulowanych pacjentów i spotkały się z bardzo dobrym odbiorem studentów obu kierunków.
Przykładowe opinie studentów wyrażone w anonimowej ankiecie:
Bardzo ciekawy fakultet, uważam, że jego wzorce powinny zostać zaaplikowane w kształceniu na kierunku lekarskim w ramach farmakologii oraz farmakologii klinicznej. Cieszy możliwość zdobywania praktycznej wiedzy.
Według mojej opinii zajęcia powinny być obowiązkowe; zwracają uwagę studentom kierunku lekarskiego na przewagę wiedzy farmaceuty w obrębie farmakologii i na możliwość wsparcia wiedzy lekarskiej wiedzą farmaceutyczną.
Jest to przyszłościowy pomysł i bardzo dobry kierunek rozwoju edukacji interprofesjonalnej na naszej uczelni; powinien być kontynuowany, również na innych latach studiów.
Zajęcia interprofesjonalne są bardzo potrzebne, uważam, że powinny być dalej prowadzone by wspólnie poznawać wzajemne kompetencje, wspólnie rozwiązywać problemy i zapobiegać im.
Byłoby super mieć takie zajęcia ze wszystkimi kierunkami, z którymi będziemy współpracować w przyszłości.
Zatem, mamy nadzieję na kontynuację podjętej współpracy i stopniowego rozwoju edukacji interprofesjonalnej na naszym Wydziale.